از متن تا حاشیه در کوبورگ
نوشته شده توسط : منتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

پس از رایزنی دو روزه وزیران خارجه ایران و 1+5 برخی از آنها برای انجام کارهای مربوطه و برخی مشورت‌ها به پایتخت هایشان بازگشتند، اما به زودی به وین بازمی‌گردند تا دوباره قلب دیپلماسی بین‌المللی که این روزها در این نقطه دنیا (وین – هتل کوبورگ) قرار دارد به تپش بیفتد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، برنامه جامع اقدام مشترک" شامل یک متن اصلی و پنج ضمیمه است که در مجموع حدود 60 صفحه را شامل می‌شود.

1435402073245_mehdi ghasemi (4 of 13).jpg

 

 چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک

 علاوه بر متن اصلی که حدود 20 صفحه است توافق دارای پنج ضمیمه است که شامل جزییات اقدامات هسته‌ای، تحریم‌ها، همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، کمیسیون مشترک بین ایران و 1+5 و برنامه اجرایی و عمل می‌شود. هنوز مشخص نیست که پنجمین ضمیمه یعنی برنامه عمل و اجرا در چارچوب توافق می‌آید یا جداگانه که این موضوع هم‌چنان محل بحث است.

پیش‌نویس توافق همچنان با پرانتزهایی که به لحاظ محتوایی مهم هستند، تهدید می شود. در روزهای گذشته برخی مقامات 1+5 از جمله سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه در مذاکرات از پیشرفت 90 درصدی نگارش متن خبر دادند. با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته و کاهش پرانتزها هنوز موضوعاتی در پرانتز هستند که می‌توانند یک درصد باقی مانده‌ای باشند که 99 درصد به دست آمده دیگر را به خطر بیندازند.

پیش‌نویس توافق بر اساس راه حل‌های به دست آمده از لوزان نگارش و در حال تکمیل است. برای برخی موضوعات در مذاکرات لوزان راه حلی پیدا نشد و متاسفانه آمریکایی‌ها و برخی کشورهای دیگر گروه 1+5 از برخی راه حل هایی که در لوزان به دست آمد عقب‌نشینی کردند. این مساله در عمل موجب شد تا بخش مهمی از زمان مذاکرات که باید به نگارش متن و حل معدود موضوعات باقی مانده اختصاص می‌یافت صرف بررسی مسایلی شود که ماه‌ها بر سر آنها وقت صرف شد. تحقیق و توسعه، دسترسی به مراکز هسته‌ای و غیر هسته‌ای و تعداد سانتریفیوژهای سایت فردو که ظاهرا آمریکایی‌ها لوزان (2) را ترک نکرده بر سر آن دبه درآورده، از این جمله هستند.

 





:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 تير 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: